6 TIPS MUDAH KENAL PASTI ADAKAH ANAK ATAU MURID SUDAH KENAL HURUF ATAU TIDAK - Cikgu Leiza

Latest

Cikgu Leiza

Koleksi Bahan Pendidikan Untuk Ibu dan Guru

Friday, May 14, 2021

6 TIPS MUDAH KENAL PASTI ADAKAH ANAK ATAU MURID SUDAH KENAL HURUF ATAU TIDAK

 6 TIPS MUDAH KENAL PASTI ADAKAH ANAK ATAU MURID SUDAH KENAL HURUF ATAU TIDAK

Kebiasaan bagi mana-mana guru Bahasa Melayu Tahun 1, perkara pertama biasa dilakukan untuk mengenal pasti sama ada murid sudah kenal huruf adalah dengan meminta murid membacakan a,b, c …


Namun bukan semua anak atau murid yang boleh membaca a,b,c .. dengan laju dan lancar itu benar-benar sudah mengenal huruf. Secara purata 3 atau 4 daripada 10 murid yang diuji sebenarnya masih belum kenal huruf sepenuhnya. Mereka menghafal sahaja sebenarnya. So ibu atau guru, jangan terpedaya !😅😅



Sekadar boleh membaca atau menyanyi untuk menyebut nama-nama huruf,belum pasti mereka benar-benar kenal huruf.


Guru atau ibu boleh lakukan sendiri 6 tips mudah ini untuk mengenal pasti adakah anak atau murid sudah kenal huruf atau tidak.


6 Tips Mudah Kenal Pasti Adakah Anak Atau Murid Sudah Kenal Huruf Atau Tidak

  • Menguji secara random atau rawak huruf-huruf  secara spontan menggunakan carta huruf A- Z sedia ada. Jika mereka dapat menjawab  dengan cepat dan lancar, In Sha Allah mereka memang benar-benar kenal huruf. Namun jika mereka mengambil masa yang lama, ketahuilah bahawa sebenarnya mereka sedang membaca semula huruf-huruf tersebut bermula dari A sehinggalah sampai kepada huruf yang anda tunjukkan. Justeru, sangat tidak digalakkan menggunakan carta atau poster huruf yang sudah disusun dengan betul.
  • Menguji dengan menggunakan carta huruf tidak tersusun untuk melihat sejauh mana mereka celik huruf. Tips kedua ini sangat mudah dan sangat efektif untuk membantu ibu atau guru mengenalpasti prestasi anak / murid dengan cepat.
  • Gunakan kad huruf secara rawak. Tunjukkan dan minta anak atau murid sebut dengan kuat.
  • Masukkan kad huruf ke dalam kotak atau guna mana-mana kaedah yang difikirkan sesuai. Minta mereka pilih ( cabut ) satu dan nyatakan atau sebut  nama huruf dengan kuat dan jelas.
  • Boleh juga nyatakan nama huruf dan minta murid bawakan kad tersebut kepada anda.
  • Minta anak atau murid menulis huruf yang disebut pada kertas, white board dan sebagainya tanpa ada sebarang bahan yang boleh mereka rujuk atau tiru  di sekeliling mereka.


Mulakan dahulu dengan huruf kecil sebelum huruf besar.

No comments:

Post a Comment